In de kijker
Filter op
Persbericht: Niet-Indo-Europese-taal in het 6e jaar Moderne Talen in HDC, Leuven
In het Heilige-Drievuldigheisdcollege in Leuven leren de leerlingen die de nieuwe richting Moderne Talen kiezen 5 talen: Nederlands, Frans, Engels, Duits en Spaans. In het 6e jaar krijgen ze daarbovenop het unieke vak ‘Niet-Indo-Europese taal’. ‘Niet-Indo-Europese taal’ biedt de mogelijkheid om kennis te maken met een taal die een heel andere structuur en een heel ander begrippenarsenaal kent. Zo verruimen we de taalkundige en intellectuele horizon van onze leerlingen die een domeinoverschrijdende doorstroomrichting kiezen en zich specialiseren in talen. Al doende zal blijken hoe anders en tegelijkertijd hoe belangrijk een taalstructuur en een bijhorende woordenschat kan zijn. Aan de hand van taalfilosofische reflecties zullen de leerlingen aan het denken worden gezet.
Dit jaar zullen de leerlingen van 6 Moderne talen de Niet-Indo-Europese taal ‘Arabisch’ bestuderen. Die keuze is gemaakt omdat jongeren vandaag vaak vrienden, vriendinnen, buren en kennissen hebben met een Arabische achtergrond. Het is dan fijn, verbindend en relevant om ook iets te leren over het Arabisch.
We streven ernaar om onze leerlingen en brede en diepgaande taalopleiding te bieden, die hen voorbereidt op een succesvolle toekomst in een diverse samenleving.
Frank Baeyens, namens het HDC
Tweedaagse reis Heidelberg
Zon, cultuur en de Duitse taal! Wat wil een mens nog meer? "Niets", dachten onze vierdejaars vorige week toen we op tweedaagse waren in Heidelberg. We lieten ons onderdompelen in de Duitse taal en geschiedenis. Daarnaast maakten we de bossen rond de stad onveilig en ontdekten de leerlingen zelfstandig de stad. Es war spitze!
Kaarsjes als herinnering
De dagen worden stilaan korter, de avonden worden donker. Het is bijna november. Dan herdenken christenen hun dierbaren die overleden zijn, in het besef dat de overlevenden in hun sporen verder wandelen. Ook op onze school maken we daar een moment voor vrij.
Tegelijkertijd betuigen we dan steun en nabijheid aan de mensen die met pijn en verlies werden geconfronteerd. Ieder van ons kent wel iemand die leed of rouw te verwerken kreeg. Voor sommigen zijn de aardbevingen in Turkije, Marokko of Afghanistan, of de oorlogen in Oekraïne en in het Midden-Oosten heel dichtbij.
Vrijdag 27 oktober krijgt iedere leerling en leerkracht, bij het aankomen op school, de kans om een kaarsje aan te steken als teken van verbondenheid met de overledenen en met mensen die pijn en verdriet moeten meemaken. Er is werkelijk voor iedereen een kaarsje. We laten de kaarsjes branden aan de voet van de bomen op de grote speelplaats en houden aansluitend een minuut stilte.
Klasdag 4 Moderne Talen
We deden eerst een foto-zoektocht van Lots of Leuven, waarbij we vertrokken vanop het Damiaanplein en via fijne kleine hoekjes een wandeling van ongeveer 3 km maakten. Onderweg moesten de leerlingen de zichten waarvan ze foto's gekregen hadden proberen te vinden. Als tweede activiteit maakten de leerlingen een klaskunstwerk waarbij ze elk een klein schilderijtje maakte dat telkens moest aansluiten bij dat van hun buur. De schilderijtjes krijgen in de klaseen plaats in een lange rij, waarbij ze één geheel geven en meteen de klas ook weer wat extra kleur geven. We zijn super blij met het resultaat!
Erasmus+ week 5 Moderne Talen
Sinds vorig schooljaar werken we met de leerlingen uit de richting Moderne Talen aan het Erasmus+ Lingua Verde project. Onze school werd geselecteerd door Epos, het agentschap dat o.a. verantwoordelijk is voor het programma Erasmus+ en daardoor kregen we subsidies voor een uitwisselingsprogramma met 2 partnerscholen -- uit Amalfi, Italië en Rhodos, Griekenland. Het uitwisselingsprogramma draait rond het thema duurzaamheid.
Sportdag 2e jaar
De sportdag voor alle leerlingen van het tweede jaar is een hoogdag op sportief gebied. Maar ook het ludieke aspect en het groepsgevoel komen sterk aan bod.
Uitwisselingsproject 6 Humane Wetenschappen
De leerlingen van 6HW nemen elk jaar deel aan een uitwisselingsproject met het Liceo Scientifico Michele La Rosa in Sicilië. Ze logeren bij gezinnen die wonen in Canicattini Bagni, Pallozolo Acreide, Buscemi en Buccheri. Tijdens deze week participeren ze in culturele uitstappen naar Taormina, Etna en Noto en volgen ze een aantal presentaties/gesprekken i.v.m. het vluchtelingenprobleem in Italië. In het voorjaar zijn de Italiaanse leerlingen en hun leerkrachten bij ons te gast voor culturele uitstappen naar o.a. Brussel, Brugge en de mijn van Blegny. We hopen ze even gastvrij te ontvangen en zijn ervan overtuigd dat deze week voor beide scholen een onvergetelijke ervaring is.
Wedstrijd natuur en wetenschap
In het kader van WTV namen 5 groepjes van het 5e jaar deel aan de wedstrijd Natuur en Wetenschap. 1 groepje schopte het zelfs tot de finale. Uit meer dan 200 groepjes koos de jury 5 finalisten. Op 31 mei vond de finale plaats in Technopolis. Ons groepje behaalde een schitterende 3e plaats. Proficiat aan Celine, Edlyn, Enzo, Elien en Laura-Ines!
Bezoek Doode Bemde
De leerlingen van het 4e jaar bezoeken jaarlijks het natuurgebied de "Doode Bemde" tijdens de lessen biologie.